آموزش و پرورش استان اردبيل در دوراهي تحول يا تنزل بيشتر شاخص ها
- شناسه خبر: 14013
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۵ تیر ۱۴۰۴ ساعت ۲۳:۵۱
- بازدید : 1,515 بازدید
- نویسنده: مدیر سایت

مسیر توسعه و ارتقاء نظام آموزش و پرورش، استان اردبیل در یک دوره حساس و تعیینکننده قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشره در فضای رسانهای، میانگین نمره امتحانات نهایی بعنوان یکی از شاخصهای کلیدی آموزش در این استان، نمره 9.5 و رتبه 18اعلام شده است، كه البته اين عدد نباید صرفاً به عنوان یک شاخص نسبی برای ارزیابی کلی فرآیندهای آموزشی تلقی گردد. بلکه باید این رقم را به عنوان یک نشانه حیاتی و هشداردهنده در نظر گرفت که نشاندهنده نیاز مبرم به اصلاحات اساسی و فوری در نظام آموزشی و پرورشی استان است. مهمتر از هر چیز دیگر، باید توجه داشت که از سال ۱۴۰۱ تاکنون، میانگین نمرات امتحانات نهایی در استان همواره زیر سطح ۱۰ باقی مانده است. این روند، بیانگر ضعفهای جدی و ساختاری در کیفیت آموزش، تربیت و فرآیندهای اجرایی است که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. نمره ۹.۵ امتحانات نهايي و يا تلقي برخي از جابجايي رتبه استان در كشور هرگز نباید موجبات افتخار یا رضایت را فراهم کند، بلکه باید به عنوان زنگ خطری تعیینکننده برای اتخاذ تدابیر عاجل و مؤثر در جهت ارتقاء سطح کیفی آموزشها در نظر گرفته شود.
حال که مطالبه و دغدغه دکتر پزشکیان بعنوان رئیس جمهور نیز اولویت قرار گرفتن مساله آموزش و پرورش و توجه به نیازهای آن در قالب توجه ویژه به نهضت مدرسهسازی و تحول در کلاسهای درس نمودی بارز داشته، توجه به مساله این حوزه اهمیت بی سابقه ای در بدنه دولت یافته است که اقدامات و توجهات منجر به تحقق عدالت آموزشی و پرورشی، تحقق آموزش با کیفیت، ارتقای سطح علمی و تربیتی نسل آینده و در نهایت، تحول در كلاس درس و به تبع آن ارتقاء جایگاه بيش از پيش آموزش و پرورش و كاركرد اثربخش تر آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
با توجه به اینکه ارتقا شاخص های آموزشی و پرورشی استان مطالبه عمومی اهالی، تاکید و توجه همیشگی نماینده ولی فقیه در استان و همه دلسوزان و علاقمندان این بخش بوده است فرصت ايجاد شده در اين رهگذر و اتخاذ این رویکرد و نگرش باید در سطح استان اردبیل نیز به صورت جدی پیگیری و عملیاتی و بهره برداري شود. ضرورت دارد که موضوع آموزش و پرورش در استان با اولویت بالا و در قالب برنامههای جامع، مورد توجه قرار گیرد. سرمایهگذاری مؤثر در حوزههای مختلف آموزشی، اصلاح ساختارها، بهبود مدیریت، ارتقای مهارتهای حرفهای معلمان و مدیران، بهرهگیری حداکثری از فناوریهای نوین، اجرای برنامههای کاهش آسیبهای اجتماعی، پیشگیری از ترک تحصیل و افزایش نرخ پوشش تحصیلی، از مهمترین الزامات این مسیر هستند.
همچنین، فرآیند شایستهگزینی مدیران، توسعه و ارتقاء توانمندیهای نیروی انسانی، و آموزشهای مستمر و تخصصی، باید در صدر برنامههای اصلاحی قرار گیرد. سرمایهگذاری در زیرساختهای آموزشی، شامل فضاهای آموزشی مناسب، تجهیزات مدرن و فناوریهای روز دنیا، نقش محوری در زمینهسازی تحولات بنیادی در نظام آموزشی استان ایفا میکند.
در خاتمه، دستیابی به تغییرات پایدار و ملموس، نیازمند رویکردی جامع، چندجانبه و مبتنی بر همکاری و عزم راسخ تمامی دستگاهها، نهادها و فعالان حوزه آموزش است. تنها با اجرای صحیح و هدفمند این استراتژی، استانی چون اردبیل میتواند آیندهای روشنتر، پرتوانتر و توانمندتر برای نسلهای آینده رقم زده و جایگاه واقعی خود را در نظام آموزش کشور تثبیت کند.
علي فتح اللهي، كارشناس ارشد مديريت آموزشي







