تاثیر ویروس کرونا بر توسعه خدمات الکترونیکی نظام اداری / دولت الکترونیک نیازمند زیرساختهای قویتر
- شناسه خبر: 3427
- تاریخ و زمان ارسال: ۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۵
- بازدید : 606 بازدید
- نویسنده: رشید عبدالحسینی
شیوا بیان– ثریا فروتن شاد- اردبیل- یادداشت: به یاد داریم زمانی که ارائه خدمات به شکل سنتی انجام میگرفت و رضایتمندی مشتریان در حد بالایی نبود، از طرفی جلب رضایت ارباب رجوع و حفظ و نگهداری مخاطبان و مشتریان دغدغه مدیران و مسئولین مرتبط بود و دنبال چالش و راهکارهایی بودند که گاها با چالش ها و مقاومت هایی روبرو میگردیدند؛ اختراع رایانه، عصر اطلاعات، امکان پردازش سریع داده ها، پیدایش ویروس کرونا و… باعث شد که خدمات بر بستر اینترنت ارائه شوند و هدف از آن این بود که خدمات بطور سریع بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل، ارائه گردد.
با شیوع کرونا مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند؛ کسب و کارهای سنتی کمرنگ شد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضرورت پیدا کرد و تاثیرات جدی در نحوه و شرایط فعالیت محیط های اداری، اقتصادی و خدماتی گذاشت.
اینجا بود که با شیوع کرونا، الزام برای توسعه دولت الکترونیک بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفت. ارائه خدمات به صورت الکترونیکی تنها یکطرف ماجرا است و طرف دیگر آن استقبال و استفاده مردم از این خدمات می باشد.
بزرگترین مانع توسعه خدمات الکترونیک مشکل های فرهنگی و نگرشی در زمینه استفاده از این خدمات می باشد؛ توسعه دولت الکترونیک نیاز به الزام های ساختاری، سخت افزاری و همچنین نرم افزاری و فرهنگی دارد.
کاهش محسوس مراجعه حضوری ارباب رجوع به ادارات و سازمانهای دولتی، افزایش سرعت و دقت رسیدگی به امور مردم و جلب رضایت ارباب رجوع،افزایش سلامت اداری و کاهش فساد اداری از طریق شفاف سازی فرآیند های اداری و سازمانی با الکترونیکی شدن خدمات ادارات امکان پذیر گشته است.
لزوما تمام دستگاه های اجرایی باید دنبال راه های جدید برای انجام فعالیت و ارائه خدمات با رعایت کاملتر اصول فاصله گذاری اجتماعی باشند؛ در این زمینه توسعه دولت الکترونیک و تسریع در استقرار سامانه های مورد نیاز خدمات رسانی به مردم میتواند تاب آوری را در صورت ادامه شرایط مربوط به کرونا را افزایش دهد و خستگی و تحلیل نیروی انسانی دولت را که به صورت مستقیم درگیر مدیریت بیماری هستند(به ویژه کادر درمانی کشور) کاهش دهد.
امید است با تدابیری دیگر این بیماری را در جامعه مهار کرد.
یادداشت: ثریا فروتن شاد – روانشناس و کارشناس ناظر مراکز مثبت زندگی بهزیستی اردبیل