آیا نیکزاد برای اردبیل تاریخسازی میکند؟
- شناسه خبر: 2236
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۴
- بازدید : 1,083 بازدید
- نویسنده: رشید عبدالحسینی
شیوا بیان– حضور نیکزاد در مجلس و انتخاب شدن به عنوان نائب رئیس، بعد از مدت ها چراغ امید را در دل مردم استان بر افروخت و غرور این منطقه را در سطح ملی احیا کرد. آنگاه که وزن سیاسی در استانی در تراز ملی افزایش پیدا می کند این مهم در نگرش مسئولان کشوری به جایگاه آن استان اثر می گذارد.
آن طور که از مفاهیم انتزاعی و معقولات ثانی موجود در روزمرگی های جامعه دریافت می کنیم، نگاه کلان نیکزاد باعث افزایش توقعات، انتظارات و مطالبات جامعه از وی شده است. نیکزاد نیز با درک این گزاره در پی پاسخ به تمام این خواست ها از طریق جذب اعتبارات کلان و در خور شان اردبیل می باشد.
نیکزاد که با اتخاذ یک مشارکت سیاسی مناسب توانسته است وجهه ملی خود را در کشور تثبیت کند، با پیشبرد الگوهای رفتاری متعادل این بستر را برای سلایق سیاسی گوناگون ایجاد کرده است تا وی را به عنوان یک گزینه موفق در عرصه ملی قلمداد کرده و زمزمه ی حضور او را در حوزه های مختلف مدیریتی آغاز کنند.
توان جریان سازی، علت فاعلی حرکت هایی است که نیکزاد منشا آن می باشد. انگیزه هایی که او در خلال موضع گیری های خویش به نمایش می گذارد در کالبد بازی های سیاسی نمی گنجد بلکه یک تحرک فرا جناحی با روحی از دگرگونی را شامل می شود. نتیجه این توصیف آن می شود که باید از درون تقویت شد و عملکرد حدوداً ۶ ماهه او در اردبیل متضمن این دیدگاه می باشد.
صعوبت مسیر اخذ اعتبارات چشم گیری که نیکزاد طی این مدت کوتاه برای استان جذب کرده است به نوعی می شود توصیف متعارفی از یک تاریخ سازی برای اردبیل باشد. به میزانی که دانش و شناخت ما از فرآیندهای پر پیچ و خم جذب اعتبارات بیشتر باشد، فهم بهتری از وقوع این تاریخ سازی بدست خواهیم آورد.
چناچه با پوزیتیویسم منطقی و آمارهای موجود به فضایی که نیکزاد ترسیم کرده است بنگریم، این حاصل به دست خواهد آمد که اردبیل بر مدار توسعه قرار گرفته است . حال اگر این مطلوب را در کنار ضعف های بالقوه ای که دولت اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند قرار دهیم، نقش برجسته ی این نائب رئیس بیشتر بروز خواهد کرد.
از طرف دیگر همگونی رویکردهای سیاسی نیکزاد با جناح های مختلف و عدم برخورد سیاسی وی با مسائل جاری در عین تاکید بر باورهای آرمانی خود، موجب گردیده در کاریزمای یک رئیس جمهور در محافل سیاسی کشور مطرح شود و مدام از وی به عنوان کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در رسانه های سطح کشور نام برده شود.
گرایش محسوس نائب رئیس دوم مجلس به رفتار تخصصی و پرهیز از حواشی و امور فرعی این امکان را برای او فراهم آورده است تا از هم ترازان خود در سطح کشور پیشی گرفته و روز به روز بر محبوبیت او در بین سیاسیون افزوده شود و این مولفه سبب خلق رهیافتی نو در آینده سیاسی اردبیل گردیده است.
از دیگر سو در نظر داشته باشیم نقشی که محمد باقر نوبخت در قامت معاون رییس جمهور برای استان های شمالی کشور داشته است، اما نگرش های استان های غربی که بعضاً با یک تقابل نسبت به او همراه است؛ حال این زمینه را برای نیکزادِ اردبیل که علاوه بر پایگاه اجتماعی مثبتی که توانسته است در بین استان های آذری نشین جذب کند، مطابق شواهد موجود در استان های مرکزی و جنوبی کشور نیز با استقبال قابل توجهی رو به رو شده است.
مراد ایجاد نگرش دو قطبی نیکزاد – نوبخت نبوده، بلکه هدف بررسی واقع گرایانه مصداقی هم ترازِ نیکزاد که در صورت کاندیداتوری او می تواند برای او رقیب فرض شود، می باشد ایضاً توجه به این نکته که آیا رویه ی سیاسی که نیکزاد پیش رو گرفته است رئیس جمهور دور بعدی را از اردبیل تقدیم کشور خواهد کرد؟