ارزیابی تاثیرات واگذاری خدمات رسانی به مراکز مثبت زندگی در سازمان بهزیستی
- شناسه خبر: 3327
- تاریخ و زمان ارسال: ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۵
- بازدید : 948 بازدید
- نویسنده: رشید عبدالحسینی

یادداشت- شیوا بیان- ثریا فروتن شاد: سازمان بهزیستی یکی از نهادها و ارگانهای موثر در جلوگیری از بروز، ساماندهی و مدیریت طیف های مختلف آسیب های اجتماعی در جامعه می باشد و تلاش این سازمان جهت ارتقای سطح کیفی خدمات رسانی به جامعه هدف، از اهداف اساسی این تشکیلات دولتی است.
در این میان سازماندهی امور مربوط به طیف آسیب پذیر جامعه از جمله اهداف سازمان بوده که خوشبختانه تاکنون گام های موثری نیز در مسیر توسعه انسانی برداشته شده است.
بهزیستی از جهات مختلف وظایف و مسئولیت های سنگینی بر عهده دارد، از سویی مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از مددجویان جامعه به این سازمان محول شده و از سوی دیگر وظیفه ی سرو سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نیز در حیطه مسئولیت های سازمان بهزیستی است.
از سیاست های سازمان بهزیستی، تاکید بر جلب مشارکت های مردم و ارتقای همکاری های نزدیک سازمانی با سازمانهای مردم نهاد در جهت گسترش خدمات توان بخش، حمایتی، بازپروری، پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و نیز کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروه های کم درآمد جامعه در تلاش و فعالیت می باشد.
لذا به نظر می رسد یکی از بزرگترین دغدغه های مجموعه بهزیستی، توانمند سازی و بازتوانی مدد جویان است، هر چند که خدمات بهزیستی محدود به افراد تحت پوشش نمیگردد و حوزه گسترده ای را در خصوص پیشگیری،آموزش و ارائه خدمات متنوع را شامل می شود.
در این راستا واگذاری خدمات رسانی به مراکز مثبت زندگی به دست متخصصین این امر ، باعث گردیده است تا والا ترین هدف بهزیستی که رضایت مندی جامعه است، مورد توجه قرار گیرد و گستره ماموریتها ، نیاز ها، انتظارات و مطالبات جامعه هدف، بهره مندی از پتانسیل و ظرفیت های مردمی در قالب شبکه ای از نهاد های غیر دولتی فعال و تقویت و توسعه خدمات حمایتی و تخصصی از اهداف اصلی مراکز مثبت زندگی می باشد، برجسته شود.
با رویکرد موجود در سطح استان اردبیل، شاهد ارائه خدمات مطلوب و تسهیل دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان، افزایش آگاهی عموم افراد جامعه از شرح وظایف، فعالیت ها و خدمات سازمان بهزیستی، کاهش تردد های غیر ضروری به مراکز و ادارات بهزیستی (بالاخص در شرایط موجود شیوع ویروس کرونا)، ایجاد شفافیت در فرایند ارائه خدمات سازمان ، تقویت رویکرد خانواده محوری و اجتماع محور در ارائه خدمات سازمان، گسترش رویکرد ارائه خدمات به صورت فعال، مدیریت بهینه منابع و افزایش بهره وری، افزایش رضایتمندی مردم از خدمات سازمان، افزایش ظرفیت مشارکت بخش غیر دولتی و کاهش تصدی گری دولت، ارتقا کیفی و کمی خدمات دهی سازمانی، ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و … را شاهد هستیم و امیدواریم در سال های آتی ادامه این روند منجر به تحقق کامل بزرگترین رسالت بهزیستی یعنی توانمندسازی و باز توانی مدد جویان تحت پوشش و تکریم این عزیزان، بیش از پیش باشیم.
یادداشت: ثریا فروتن شاد / کارشناس ناظر مراکز مثبت زندگی بهزیستی اردبیل