چرا تجارت الکترونیکی در ایران پا نمیگیرد؟
- شناسه خبر: 3807
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۷
- بازدید : 495 بازدید
- نویسنده: مدیر سایت

یاداشت-شیوابیان -رقیه فرج پور -:درحالیکه امروزه اینترنت همه دنیا را درنوردیده و تمامی ابعاد اقتصادی را تحت تأثیر خود قرار داده است اما تجارت الکترونیکی در ایران آنطور که باید، پا نگرفته است.
خریدوفروش اینترنتی و تجارت الکترونیکی جزو لاینفک زندگی امروزی است که سبب تسهیل در امور اقتصادی و ازبینرفتن دیوارهای فیزیکی در این حوزه شده است و امروز هر نوع فعالیت اقتصادی بدون پشتیبانی آنلاین و الکترونیکی ابتر بوده و محکوم به ازبینرفتن و حذف از بازار رقابتی است.
اینکه ثروتمندترین فرد جهان، فردی است که صاحب فروشگاه اینترنتی است نشان میدهد که اینترنت در عرضه و تقاضای کالا و ارائه و دریافت خدمات نقش غیرقابلانکاری در دنیا ایفا میکند و این یعنی باید تجارت الکترونیکی را جدی گرفت، وقتی افراد در خانههایشان نشسته و کالا یا خدمات موردنظر را در فروشگاههای مختلف دیده، قیمتها را مقایسه کرده و رنگ و نوع لباس را انتخاب کرده و بدون اینکه سرما و گرما را دیده و منتظر تاکسی باشد، خرید خود را انجام داده و در منزل تحویل بگیرند، چه لزومی به حضور فیزیکی در بازار و خرید کالا یا دریافت خدمات وجود دارد؟
بااینحال هنوز در ایران تجارت الکترونیکی آنطور که باید پا نگرفته است. بهراستی دلیل این مسئله چه چیزهایی میتواند باشد؟
بیاعتمادی خرید به فروشندگان اولین دلیل این مسئله است. شوربختانه تعدادی از فروشندگان در فضای مجازی بهخصوص در شبکههای اجتماعی خود را در قبال خریداران متعهد نمیدانند و بعضاً کالای ارسالی به خریدار کاملاً متفاوتتر از کالای سفارش داده شده است، این در حالی است که عدهای از فروشندگان بعد از دریافت هزینه از خریدار، کالا را به خریدار ارسال نکرده و حتی پاسخگو هم نیستند و خریدار هم دستش به جایی بند نیست. اینچنین رفتارهایی دیوار اعتماد را در تجارت الکترونیکی از بین برده است و افراد کمتر به فضای مجازی و اینترنتی اعتماد دارند.
فقدان حمایتهای لازم از خریداران از سوی نهادهای قانونی دلیل دیگر این امر میتواند باشد. معمولاً خریدارانی که بهنوعی از تجارت الکترونیکی متضرر شدهاند، یا به مراجع قانونی مراجعه نمیکنند یا اگر مراجعه کنند کمتر منجر به نتیجه میشود البته این مسئله در زمینه سایتهای اینترنتی تا حدودی رنگباخته و مراجع قانونی بهراحتی برای فروشگاههای الکترونیکی دارای مجوز ورود کرده و برای احقاق حق خریداران تلاش میکنند بهخصوص در فروشگاههایی که «نماد اعتماد الکترونیکی» دارند این مسئله پرواضح است اما خرید در شبکههای اجتماعی که هویت آنها در مراجع قانونی احراز نشده است، کار را برای پیگیری حقوق خریداران سخت کرده است.
ضعف زیرساختهای اینترنتی هم دلیل دیگر این مسئله است. قطعی و وصلیهای مکرر، سرعت پایین و غیره از جمله مواردی است که سبب شده است که کمتر افرادی تن به خرید کالا و خدمات در اینترنت بدهند.
اما بااینحال نمیتوان از تجارت الکترونیکی چشمپوشی کرد و این راه ادامه خواهد یافت پس باید زیرساختهای آن را تهیه و فراهم کرد